Black Friday reprezinta vinerea de dupa Ziua Recunostintei din Statele Unite ale Americii, adica a patra zi de joi din Noiembrie. Inca de la inceputul anilor 2000, Black Friday a fost considerata ca fiind inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun in Statele Unite, iar majoritatea magazinelor deschid foarte devreme, cel mai recent chiar si in orele din timpul diminetii pentru a oferi vanzari promotionale. Desi Black Friday nu este in sine o sarbatoare oficiala, California si anumite state observa ca ziua de dupa Ziua Recunostintei este o sarbatoare pentru angajatii la stat. Multi angajati si multe scoli au liber atat de Ziua Recunostintei cat si de Black Friday Romania, iar impreuna cu celelalte doua zile din weekend fac un weekend de patru zile, care in cele din urma creste considerabil numarul de potentiali cumparatori.
Black Friday a fost an de an cea mai ocupata zi de cumparaturi inca din anul 2005, desi stirile au raportat ca la acel moment perioada cea mai ocupata de cumparaturi era in mare de o singura zi. Anul trecut, in 2014, aproximativ 50 de miliarde de dolari au fost cheltuiti in timpul celor patru zile cu ocazia lui Black Friday, suma care a scazut cu 11 procente fata de anul precedent, 2013. In acelasi timp, aproximativ 150 de milioane de cetateni americani au facut cumparaturi in acea perioada, ceea ce este cu aproximativ 5 procente mai putin fata de anul precedent.
Numele de Black Friday este originar din Philadelphia, unde era folosit initial pentru a descrie traficul pedestrian si al autovehiculelor foarte incarcate care avea loc in ziua de dupa Ziua Recunostintei. Termenul a inceput sa fie folosit inca dinainte de anii 1960, si a inceput sa fie folosit mai des si in afara Philadelphiei in timpul anilor 1970. Mai tarziu, o explicatie alternativa a fost facuta, aceea ca magazinele functionau pe minus din timpul lunii ianuarie pana in noiembrie, iar termenul de Black Friday indica acel moment in care profiturile incepeau sa creasca.
Pentru foarte multi ani, era normal pentru magazine sa deschida inca de la ora 6 dimineata, insa la sfarsitul anilor 2000 multi au inceput sa deschida si mai devreme, pe la ora 5 sau chiar ora 4 dimineata. Acest lucru a fost depasit din nou in anul 2011, cand numeroase magazine au deschis inca de la
miezul noptii pentru prima oara.
Pentru potentialii cumparatori, este o practica comuna deja campatul in vecinatatea zonei magazinului cu scopul de a prinde un loc in fruntea cozii, astfel incat sa aiba o sansa mai buna de a obtine obiectele mult dorite. Deoarece acest lucru este potential periculos, cum ar fi folosirea de propan si generatoare de catre cei care stau la coada, sau faptul ca se blocheaza caile de acces pentru urgente si pentru incendii, in cel putin un oras aceasta practica nu mai este legala.